Logikus gondolkodás fejlesztése tanórai és tanórán kívüli foglalkozáson – Enyedi Judit
Program célja:
A tanulók matematikai készségeinek és a tantárgyi ismereteinek fejlesztése, a matematika iránti érdeklődés növelése, logikus, kreatív gondolkodás fejlesztése, alternatív megoldások keresése
Beválogatás:
2008-as tanévtől a matematika oktatás csoportbontásban történik képességek szerint. Ennek megfelelően az ötödik évfolyamtól létrejön egy „gyengébb” és egy „erősebb” csoport. A jobb képességű csoportban már tanítási órákon elkezdődik a tananyag gazdagítása, ebből a csoportból kerülnek ki a tehetségesebb tanulók tanulmányi eredmények, versenyeredmények alapján, akikkel tanítási órán kívül szakkör formájában folytatódik a munka.
Tehetséggondozás:
Gazdagító program, melynek tartalmi egységei: elméleti és gyakorlati játékos feladatok megoldása, versenyfeladatok megoldása, más alternatív megoldások keresése, munkáltatás, kooperatív technikák, élmény pedagógiai módszerek alkalmazása egyéni vagy csoportos munkában tanórán kívüli foglalkozásokon.
Időkeret: tanórán kívüli foglalkozások száma heti 1 óra, összesen 36 óra
A szakkörön használt feladatokat a következő típusokba sorolható:
- Kreatív gondolkodás. (tangram).
- Vizuális logika (térlátás, képalkotás, optikai csalódás, felfoghatatlan vizuális
ellentmondások feloldása). - Nyelvi logika, logikai játékok a szavakkal, mondatokkal, a nyelvvel. (Például: intarzia,
anagramma, eszperente, palindrom) - Matematikai logika
- Logi-sztori: Közös, csoportos nyomozás
- Stratégiai játékok
- Gyakorlati logika. A mindennapi élet problémáinak logikája.
- IQ-tesztek feladattípusai
- Csapatjátékok
- Különböző típusú verseny feladatok (egyéni és csoportos versenyhez)
Hatásvizsgálat:
Ezek a tanulók tanulmányi versenyeken (pl. Bolyai matematika csapatverseny, Zrínyi Ilona matematika verseny, Országos Logika verseny, Medve matek csapatverseny, kenguru matematika verseny, Pangea matematika verseny) eredményesebben szerepelnek, középiskolai továbbtanulás során sikeresen felvételiznek a reál tagozatos középiskolákban.
Eredményesebben szerepelnek órákon (matematika, magyar órákon), logikai feladatok megoldásában alternatív megoldásokat keresnek, kreatív ötletek születnek.